Bijeenkomst over de morele verantwoordelijkheid van de schepper bij het gebruik van echte feiten

Teruggaan

Een groot aantal werken (film, literatuur, theater, series, enz.) zijn grotendeels geïnspireerd op ware gebeurtenissen. Dit is niet nieuw, maar er zijn tendensen in de hedendaagse schepping die de morele verantwoordelijkheid van hun auteurs rechtstreeks in twijfel trekken. Enerzijds de grote verscheidenheid van de bestaande benaderingen: waar sommige werken zo dicht mogelijk bij de realiteit van de feiten trachten te blijven, kunnen andere grote vrijheden nemen. Anderzijds wordt de temporele afstand tussen de feiten en hun aanpassing verkleind, waardoor de risico's van inmenging in de particuliere, gerechtelijke en historische sfeer toenemen. Tenslotte, in het scheppingsproces zelf, vinden sommigen het nodig de echte hoofdrolspelers te betrekken, terwijl anderen er niet mee geconfronteerd willen worden.

Deze ontmoeting heeft als uitgangspunt de nieuwe film ANIMALS van Nabil Ben Yadir. De film gaat over de homofobe moord op Ishane Jarfi in 2012 in de buurt van Luik. Nabil Ben Yadir vertelt de laatste nacht van de jongeman zonder concessie en schotelt de toeschouwer scènes van groot geweld voor. 

Vier sprekers zullen het hebben over de morele verantwoordelijkheid van de kunstenaar bij het gebruik van echte feiten. Zij zullen rond de tafel aanwezig zijn:

  • Luc Dardenne, regisseur, scenarist en producent, een vooraanstaand exponent van de sociale film in Europa. Samen met zijn broer Jean-Pierre Dardenne regisseerde hij films als La Promesse, Rosetta, Le Silence de Lorna, Le Gamin au Vélo, La Fille Inconnue, Le Jeune Ahmed...
  • Béatrice Delvaux, journaliste. Béatrice Delvaux werkt sinds 1984 voor Le Soir. In 1989 werd zij hoofd van de economische afdeling van de krant. Zij was hoofdredacteur van 2001 tot 2011 en is nu hoofdredactrice.
  • Hassan Jarfi, vader van Ishane Jarfi en auteur van Ihsane Jarfi, le couloir du deuil.
  • Gaia Saitta, actrice, regisseur en toneelschrijfster. Op het snijpunt tussen fictie en realiteit plaatst ze het lichaam van de performer in het middelpunt van haar werk, vermengt ze verschillende scenische talen en stelt ze steeds de rol van het publiek in vraag. Als geassocieerd artieste van het Théâtre National de Wallonie-Bruxelles, zal haar voorstelling Je crois que dehors c'est le printemps (gebaseerd op ware gebeurtenissen) er te zien zijn tijdens het seizoen 22/23. 

De vergadering zal in het Frans verlopen.

Reserveren gewenst op 02/503 57 96 (elke dag van 11.00 tot 21.00 uur)

  • 15:30
  • Gratuit - réservation par téléphone: 02 503 57 96 (de 11h - 21h)